donderdag 21 mei 2009

Hattrick in een notendop

De regels van Hattrick zijn behoorlijk lang, en telkens weer blijkt op het Vragen forum dat zelfs degenen die de regels gelezen hebben niet de finesses van Hattrick op weten te pikken. Doelstelling van dit artikel is niet zozeer om gedetailleerd Hattrick uit te leggen, maar een manier van denken te geven waardoor ik hoop dat iedereen de opgestoken kennis uit de regels beter kan toepassen. Dit artikel is dus uitdrukkelijk geen vervanger van de regels, maar geeft je een manier om naar het spel Hattrick te kijken.

Hattrick draait uiteindelijk om de 'ratings', de krachtverhoudingen op het veld. Je kunt je om van alles en nog wat druk maken, maar de meeste wedstrijden worden hoe dan ook beslist door de ratings. Optimaliseren voor speciale gebeurtenissen is verstandig, maar zonder bruikbare ratings ben je alsnog nergens. Je moet je realiseren dat jij en jij alleen bepaalt wat jouw ratings zullen zijn. Jij hebt een selectie samengesteld en jij bepaalt wie waar zal komen te spelen. Jij bepaalt dus op de komma nauwkeurig wat jouw ratings zullen worden. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor jouw tegenstander. Net zoals jij bepaalt jouw tegenstander tot op de komma nauwkeurig wat diens ratings zullen zijn.

Nu ik het punt gemaakt hebt dat jij bepaalt wat jouw ratings worden, kunnen we naar een wedstrijd kijken. Wat is een wedstrijd in Hattrick nu eigenlijk? Een Hattrick wedstrijd is een krachtmeting tussen jouw gekozen ratings en de door jouw tegenstander gekozen ratings. Kort door de bocht wordt er een “Steen, Papier, Schaar”-spel, (http://nl.wikipedia.org/wiki/Steen,_papier,_schaar), gespeeld. Wat betekent dat? In het spel “Steen, Papier, Schaar” tonen twee spelers op hetzelfde moment hun hand in een bepaalde vorm (steen, papier of schaar) aan elkaar. De steen verslaat de schaar, de schaar verslaat het papier en het papier verslaat de steen.

Uiteindelijk werkt Hattrick net zo. Zonder precies te weten wat jouw tegenstander gaat doen moet jij kiezen wat je gaat doen. Natuurlijk heb je veel meer keuzes in Hattrick, maar de denkrichting blijft hetzelfde. Bij “Steen, Papier, Schaar” probeer je in te schatten wat het meest waarschijnlijk is waarmee jouw tegenstander op de proppen zal komen. Zul je ratings aantreffen die wijzen op counter (zeer sterke verdediging, voldoende aanval)? Zul je een heel sterk middenveld treffen? Gaat jouw tegenstander alles op één aanvalssector richten? Als je daarvan een inschatting gemaakt hebt, weet je vervolgens eigenlijk ook al wat jij daar als antwoord op moet geven. Als je verwacht dat jouw tegenstander met “Steen” komt, antwoord jij natuurlijk met “Papier”. Als je verwacht dat jouw tegenstander met “Counter”-ratings komt, antwoord jij natuurlijk met overweldigende aanvalsratings.

Vanzelfsprekend lopen we in Hattrick tegen de beperkingen van onze selectie aan, maar dat heb je voor een deel zelf in de hand. Daarnaast speelt bij Hattrick kansrekening en kan bij wijze van spreken sterk “Papier” het alsnog winnen van een zwakke “Schaar”, of kun je gewoon eens mazzel hebben. Maar goed, dan verzanden we in details. Wat je moet vasthouden is dat jij bepaalt wat jouw ratings zijn, en dat jij die ratings optimaal kunt kiezen als je een juiste inschatting maakt van de ratings van jouw tegenstander.

Wat houdt dat nou concreet in? Ter illustratie geef ik mijn gebruikelijke routine om tot een opstelling te komen. Ik log eerst in op HT-Dog, (http://mikehell.kicks-ass.net/ht-dog/). Met HT-Dog heb ik een snel overzicht van wat mijn tegenstander de afgelopen tijd gedaan heeft en op basis daarvan maak ik een inschatting van wat ik kan verwachten. Als ik een goede verwachting heb gemaakt start ik Hattrick Organizer, (http://www.hattrickorganizer.net/), op. Met Hattrick Organizer maak ik een opstelling waar ratings uit rollen die zo perfect mogelijk antwoorden op de verwachte ratings van mijn tegenstander. Helaas is mijn programma HT Compass, (http://htcompass.sourceforge.net/), inmiddels een tikkeltje gedateerd (de indirecte spelhervattingen heb ik bijvoorbeeld niet verwerkt), maar daarmee kun je fictieve ratings doorrekenen voor het te verwachten resultaat. Door te spelen met jouw ratings kun je er achter komen wat een beter (en slechter) antwoord is op de te verwachten ratings van jouw tegenstander.

Tot slot vat ik dit artikel in een zin samen:

'Hattrick draait om het kiezen van het optimale antwoord op de te verwachte ratings van jouw tegenstander, vergelijkbaar met het spel “Steen, Papier, Schaar”.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten